28 maart 2013

de krukjes van ai weiwei

Vorige week was ik bij de prachtige expositie 'Nordic Art' in het Groninger Museum en tot mijn grote verbazing en verrassing kwam ik daar het volgende beeld tegen in een andere vleugel van het museum....

 
Het is het beeld 'grapes' van Ai Weiwei
 
Wat je al niet met krukjes kunnen doen. Vooralsnog blijven krukjes ook één van mijn favoriete onderwerpen om mee te werken......
 
Hieronder een beschrijving van  het kunstwerk én de in China omstreden kunstenaar...
 
 
Grapes
 
Gezien het belang van Ai Weiwei, de enorme diversiteit van zijn oeuvre, en de band die het museum met hem heeft, wilde het Groninger Museum graag een tweede werk van hem verwerven. De nu aangekochte sculptuur Grapes vertegenwoordigt een ander belangrijk deel van zijn oeuvre, namelijk dat waarin hij werkt met antieke meubels.
Ai Weiweis waardering voor Chinees antiek begon in 1993, toen hij na een verblijf van twaalf jaar in New York weer terugkeerde naar zijn geboorteland. Hij verbaasde zich erover hoe gemakkelijk zijn landgenoten hun oude spullen weggooien. Op rommelmarkten kwam hij veel bijzondere oudheden tegen waar niemand meer belang aan hechtte. Vanaf dat moment begon hij elementen uit de Chinese cultuur op een creatieve, fantasievolle en provocerende manier tot nieuwe kunstwerken te transformeren. Zo liet hij sierlijke antieke tafels verzagen en op vernuftige wijze weer zo in elkaar zetten dat het leek of ze een eigen leven gingen leiden. Sommige tafels staan bijvoorbeeld met twee poten op de grond en met twee tegen de muur, alsof ze naar boven proberen te lopen.
Behalve kostbaar ogend antiek gebruikt Ai Weiwei ook traditionele Chinese meubels die eeuwenlang door mensen uit de lagere klassen werden gebruikt, zoals de krukjes die in Grapes zijn verwerkt. De krukjes zijn allemaal van hetzelfde type, maar elk heeft ook zijn eigen ‘verhaal’. Zonder dat er een spijker aan te pas is gekomen, zijn ze met dezelfde traditionele technieken aan elkaar verbonden als waarmee de krukjes ooit werden gemaakt. In die zin staat dit werk ook symbool voor de dynamiek van het moderne China: steeds meer individuen proberen los te komen van de van bovenaf opgelegde ‘harmonie’, maar hun bewegingsruimte is nog steeds heel beperkt.
 
Met genereuze steun van het Mondriaan Fonds en de BankGiro Loterij kon in 2012 de sculptuur Grapes van Ai Weiwei worden aangekocht. De Chinese kunstenaar Ai Weiwei (Beijing, 1957) is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de meest vooraanstaande en invloedrijke kunstenaars ter wereld. Tot zijn bekendste projecten behoren het ontwerp van het Olympisch Stadion van Beijing en de installatie Sunflower Seeds in de Tate Gallery in Londen (2010/2011), waarvoor hij honderd miljoen zonnebloempitjes van porselein liet maken door 1600 Chinese ambachtslieden.
 
Ai Weiwei manifesteert hij zich ook als sociaal activist en criticaster van de Chinese overheid. Zo distantieerde hij zich in de aanloop naar de Olympische Spelen (2008) van het stadion nadat hij merkte dat de Spelen China niet de verwachte openheid zouden brengen. Hij publiceerde ook een onderzoek naar de aardbeving in mei 2008 in Sichuan, waarbij veel slecht gebouwde schoolgebouwen waren ingestort en duizenden scholieren waren omgekomen. De Chinese autoriteiten probeerden dit zoveel mogelijk in de doofpot te stoppen. In de afgelopen jaren ondervond Ai Weiwei in toenemende mate tegenwerking en repressie vanuit de Chinese overheid. Zo zat hij in 2011 onder meer enkele maanden gevangen. Wereldwijd was er aandacht voor deze arrestatie en werd om zijn vrijlating gevraagd.
 
Bron: Groninger Museum